Dvořákův návrh jde přitom naprosto proti všem současným trendům i proti logice. Trendem současnosti ve velkých městech je přece dostat co nejvíce lidí do hromadné dopravy. Ale při představě, že bych měl za možnost vézt se v přeplněné tramvaji s páchnoucím bezdomovcem, který jede zadarmo, platit deset tisíc, začnu raději do práce jezdit autem.
Dopravní podnik chce zvyšováním cen bojovat proti snižujícím se dotacím od města. Neměl by ale pan ředitel začít hledat spíše rezervy uvnitř svého mamutího koncernu než neustále dojit zákazníky? Spíše se mi zdá, že je to nějaká forma trestu za možnost bydlet v hlavním městě. Na rozdíl od turistů, kteří do Prahy zavítají jednou za čas, potřebují obyvatelé dopravou každodenně jezdit do práce, do obchodů apod.
Nejsem ekonom, ale „selským rozumem“ vzato, myslím si, že lidé si kupon za takovouto cenu již nekoupí a budou hledat alternativní formy dopravy – v ulicích bude více aut, motorek, kol, Praha bude ještě ucpanější a smradlavější a špinavější…. Naopak kdyby se cena dlouhodobých předplatných snížila, možná by byl dopravní podnik překvapen, že tržba zamířila vzhůru…
Chápu, že snížení dotací je nemilé, ale „napálit“ dvojnásobnou cenu proti současnosti, s tím měl Martin Dvořák přijít až prvního dubna.
Blog | Pavel Šmejkal